SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN ESEI PENGAJIAN AM POPULAR 18
大家好,这是 Pengajian Am 的 Contoh Esei Panjang,仅供参考哦!
ISI 1: Pengaruh negatif rakan sebaya 消极的同伴影响
HURAIAN:
Pelajar lebih mengutamakan rakan sebaya dalam kehidupan mereka.
学生在生活中优先考虑他们的同龄人。Apabila tersalah memilih rakan sebaya, mereka akan terjebak dengan kes buli ini.
当他们选择了错误的同龄人时,他们将陷入这种欺凌行为。Mereka akan terikut-ikut dengan perangai dan tindakan rakan sebaya yang suka membuli kerana mahu membuli kerana mahu diterima sebagai ahli kumpulan.
他们会效仿喜欢欺凌的同龄人的行为和行动,因为他们想欺负是因为他们想被接纳为团体的一员。
ISI 2: Masalah keluarga 家庭问题
HURAIAN:
Belaian kasih sayang dan perhatian yang tidak cukup daripada ibu bapa akan melahirkan anak yang bersikap agresif dan tidak berperikemanusiaan sehingga mereka sanggup melakukan kes buli terhadap pelajar lain tanpa belas kesihan.
呵护的爱,父母的关注不够,会生出好斗的、没有人性的孩子,甚至可以毫不留情地欺负其他同学。
Tujuan mereka berbuat sedemikian hanyalah untuk mencari perhatian ibu bapa mereka dengan membuli rakan-rakan mereka.
他们这样做的目的是通过欺负朋友来引起父母的注意。Tambahan pula, konflik dalam keluarga dan sikap ibu bapa yang buruk turut menyebabkan anak-anak terlibat dalam kes buli.
此外,家庭中的矛盾和父母的不良态度也会导致儿童卷入欺凌案件。
ISI 3: Pengaruh media massa 大众媒体影响
HURAIAN:
Media massa kini juga menjadi pemangkin kepada kes buli ini.
大众媒体现在也是这起欺凌事件的催化剂。Pelbagai genre filem dan drama bersiri dalam dan luar negara yang disiarkan di televisyen memaparkan aksi-aksi ganas.
在电视上播放的各种类型的国内外电影和连续剧都以暴力行为为特色。Terdorong dengan perasaan ingin mencuba aksi-aksi yang dipaparkan, palaku buli akan bertindak ke atas mangsanya tanpa memikirkan padah yang mereka peroleh.
在想要尝试展示的行为的感觉的驱使下,欺凌者会在不考虑他们获得的奖励的情况下对受害者采取行动。
ISI 4: Kurang penghayatan agama atau moral 缺乏宗教或道德鉴赏能力
HURAIAN:
Pelajar yang kurang penghayatan agama atau moral tidak dapat membezakan antara perkara yang baik dan buruk, malah tidak memperdulikan pahala dan dosa lalu sanggup membuli rakan-rakan sendiri tanpa rasa berdosa.
缺乏宗教或道德鉴赏力的学生,分不清事物的好坏,甚至不计较奖赏和罪过,愿意欺负自己的朋友而不感到内疚。Menganggap agama sekadar anutan dan bukan untuk diamalkan.
考虑到宗教只是一种信仰,而不是实践。
ISI 5: Kawalan disiplin yang longgar 松散的纪律控制
HURAIAN:
Kawalan disiplin yang longgar di sekolah yang mempunyai bilangan pelajar yang terlalu ramai, telah menyediakan ruang kepada pelajar untuk melakukan kes buli terhadap pelajar lain.
人满为患的学校纪律松懈,为学生欺负其他学生提供了空间。
Pelajar terutamanya pelajar lelaki menunjukkan keberanian mereka dan mengambil peluang untuk melakukan kes buli secara bebas tanpa rasa takut.
同学们,尤其是男同学们,展现了他们的勇气,并借此机会毫无畏惧地自由地处理欺凌事件。
USAHA PELBAGAI PIHAK UNTUK MEMBENDUNG KES BULI 多方努力防止欺凌案件:
ISI 6: Ibu bapa 父母
HURAIAN:
Ibu bapa menerapkan pendidikan agama kepada anak-anak sejak mereka kecil kerana ajaran agama boleh melahirkan anak-anak yang berbudi pekerti mulia.
父母从小就对孩子进行宗教教育,因为宗教教义可以生出品格高尚的孩子。Ibu bapa perlu memantau pergerakan anak-anak bagi memastikan mereka tidak bergaul dengan rakan yang terlibat dengan kes buli.
父母需要监视孩子的一举一动,以确保他们不会与卷入欺凌案件的朋友交往。Ibu bapa haruslah menunjukkan teladan yang baik kepada anak-anak kerana anak-anak sentiasa beranggapan perbuatan ibu bapa mereka sentiasa betul dan patut diikuti.
父母应该为孩子树立好榜样,因为孩子总是认为父母的行为总是对的,应该遵循。
ISI 7: Media massa 媒体
HURAIAN:
Filem dan rancangan televisyen yang memaparkan aksi ganas harus ditapis terlebih dahulu oleh Lembaga Penapisan Filem.
出现暴力动作的电影和电视节目必须首先由电影审查委员会审查。
Memaparkan kesan negatif kes buli dan cara mengatasinya bagi menyedarkan anggota masyarakat tentang kes buli ini.
显示欺凌案件的负面影响以及如何克服这些影响,让社区成员了解这起欺凌案件。Menggunakan media massa untuk menjadikan 'Kempen Anti-Buli' bagi menangani kes buli di sekolah.
利用大众媒体发起“反欺凌运动”来处理校园欺凌事件。
ISI 8: Kerajaan 政府
HURAIAN:
Pihak kerajaan harus memikirkan peranan aktif dalam membendung kes buli ini.
政府应该考虑在遏制这种欺凌事件中发挥积极作用。Kerajaan bergabung dengan agensi-agensi tertentu untuk mengadakan kempen dan ceramah kesedaran tentang gejala kes buli.
政府与某些机构合作开展宣传活动并讨论欺凌案件的症状。Melalui cara ini, pelajar sekolah dapat mengetahui kesan sampingan yang diperoleh apabila melakukan kes buli, seterusnya tidak melakukannya terhadap orang lain.
通过这种方法,学校学生可以找出在做欺凌案件时获得的副作用,所以他们不会对别人做。
ISI 9: Sekolah 学校
HURAIAN:
Pihak sekolah mengenakan hukuman yang tegas kepada pelajar yang terlibat dalam kes buli.
学校对涉及欺凌案件的学生进行严厉的处罚。Menggalakkan pelajar menyertai Kelab Pencegahan Jenayah di sekolah supaya dapat mengetahui cara-cara mencegah masalah kes buli di sekolah.
鼓励学生加入学校预防罪案俱乐部,让他们学习预防校园欺凌问题的方法。Menerapkan langkah menangani kes buli dalam mata pelajaran yang diajar di sekolah.
采取措施处理学校教学科目中的欺凌案件。
ISI 10: Pelajar 学生
HURAIAN:
Para pelajar hendaklah peka dan bijak dalam memilih rakan sebaya supaya tidak tersilap memilih rakan dan terpengaruh dengan rakan sebaya yang terlibat dalam kes buli.
学生在选择同龄人时应该敏感和明智,这样他们就不会犯选择朋友的错误,并受到卷入欺凌案件的同龄人的影响。Melibatkan diri secara aktif dalam Persatuan Pencegahan Jenayah untuk menghindarikan diri mereka daripada kes buli.
积极参与犯罪预防协会以避免欺凌。Melaporkan kepada pihak sekolah dengan segera kes bulii yang dilihat agar masalah itu dapat diatasi dengan secepat mungkin demi kesejahteraan sekolah.
发现欺凌事件立即向学校报告,以便为了学校的福祉尽快解决问题。
KESIMPULAN结尾:
Kesimpulannya, kes buli dalam kalangan pelajar hendaklah ditangani dengan segera. Oleh itu, semua pihak harus berganding bahu bagi mengatasi kes buli ini.
总之,应立即处理学生之间的欺凌事件。 因此,各方应携手战胜这起霸凌事件。
Isi / Idea 在PDF里面,可以点击下面的网址哦!
考试题目和解答思路:
PENGAJIAN AM - ESEI PANJANG - Google Drive
***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!
***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!
***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!