SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN ESEI PENGAJIAN AM POPULAR 20
大家好,这篇是 Pengajian Am 的 Contoh Esei Panjang,仅供参考哦!
ISI 1: Integriti 正直
HURAIAN:
Penggunaan sumber atau dana secara optimum.
资源或资金的最佳利用。Kejujuran dan objektiviti dalam melaksanakan tanggungjawab.
诚实、客观地履行职责。Tahap tatasusila tinggi dan pengamalan sifat terpuji dalam pengurusan sumber dan dana.
在资源和资金管理方面具有高水平的道德和值得称赞的品质。
ISI 2: Akauntabiliti 责任
HURAIAN:
Menjadi amalan dalam pentadbiran bagi memastikan setiap kumpulan sasaran mendapat manfaat.
成为确保每个目标群体受益的管理实践。Semua pihak perlu mempunyai kefahaman yang jelas tentang tanggungjawab.
各方需要对责任有清晰的认识。Sifat tanggungjawab terhadap keputusan dan tindakan yang dibuat.
所做出的决定和行动的责任性质。
ISI 3: Pengamanahan dan Pengawasan 信任与监督
HURAIAN:
Pemimpin perlu melakukan pengawasan terhadap skop kerja orang bawahannya.
领导者需要监督下属的工作范围。Pengurusan kerja melalui pemantauan dan mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh SOP (Prosedur Operasi Standard).
通过监控和遵守 SOP(标准操作程序)制定的规则来进行工作管理。
ISI 4: Ketelusan 透明度
HURAIAN:
Menyampaikan maklumat yang diperlukan oleh pelanggan secukupnya.
充分提供客户所需的信息。Ketelusan dalam perkongsian maklumat kepada pihak yang berkepentingan.
与利益相关方共享信息的透明度。Ketelusan boleh dilihat melalui proses kerja yang jelas dan mudah difahami.
通过清晰且易于理解的工作流程可以看到透明度。
ISI 5: Fokus kepada pelanggan 以客户为中心
HURAIAN:
Memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan bagi memenuhi aspirasi pelanggan.
为客户提供最好的服务,满足客户的愿望。Memberikan keutamaan menyeluruh kepada pelanggan.
总体优先考虑客户。Usaha berterusan ke arah meningkatkan kepuasan hati.
不断努力提高满意度。
ISI 6: Beretika 道德
HURAIAN:
Pengalaman etika kerja yang cemerlang bagi memastikan pelanggan terasa dihargai dan memudahkan urusan mereka.
体验良好的职业道德,确保客户感到受到重视并促进他们的事务。Penekanan terhadap nilai positif dalam pelaksanaan dan penyampaian perkhidmatan.
强调在服务的实施和提供中的积极价值观。Memastikan ahli dalam agensi mempunyai etika tinggi serta mengamalkan nilai murni.
确保机构成员具有高尚的职业道德并践行良好的价值观。
ISI 7: Efektif dan Efisien 有效和高效
HURAIAN:
Penyelesaian masalah.
解决问题。
Memastikan perkhidmatan dilaksanakan secara efektif (berkesan) dan efisien (cekap).
确保服务得到有效(有效)和高效(高效)实施。Memastikan organisasinya mempunyai sistem yang dinamik, cepat, dan tepat melalui penggunaan sumber yang minimal (efisien) dengan penghasilan kerja (output) yang maksima (efektif).
通过使用最少(有效)的资源和最大(有效)的工作生产(输出),确保组织拥有动态、快速和准确的系统。ISI 8: Bertindak balas 做出反应
HURAIAN:
Cepat dan memudahkan urusan.
业务快速简单。
Perlu bertindak balas kepada setiap isu dan perkara yang berlaku.
需要对发生的每个问题和事情做出回应。Perlu bertindak balas dengan bijaksana dan positif.
需要机智、积极地回应。ISI 9: Keterlibatan 参与度
HURAIAN:
Diadakan dengan warga organisasi, dengan pelanggan dan pihak berkepentingan.
与组织人员、客户和利益相关者一起举行。
Program turun padang perlu untuk mendapatkan maklum balas secara telus daripada akar umbi tentang pentadbiran dan program yang dijalankan.
为了从基层获得有关管理和正在运行的项目的透明反馈,外展计划是必要的。ISI 10: Keterangkuman 包容性
HURAIAN:
Perlu mempunyai jaringan kerja dan kolaborasi pelbagai dimensi.
需要有一个多维度的工作网络和协作。
Menerapkan nilai sepunya dalam melaksanakan tugas supaya hasilnya lebih berkualiti.
在执行任务时应用共同的价值观,以便获得更好的结果质量。ISI 11: Berdasarkan peraturan 基于规则
HURAIAN:
Semua amalan dan tindakan berpandukan peraturan, garis panduan, dan surat pekeliling.
所有做法和行动均以规则、指南和通函为指导。
Melakukan kerja dengan betul dan tepat.
正确、准确地完成工作。ISI 12: Pengurusan perubahan 更换管理层
HURAIAN:
Tadbir urus yang cekap dan berkesan adalah cara pengurusan mengurus dan menangani perubahan.
高效和有效的治理是管理层管理和应对变革的方式。
Perubahan dalam sesebuah organisasi amat perlu agar organisasi lebih dinamik dan berdaya saing.
组织的变革对于组织变得更有活力和竞争力是非常必要的。
KESIMPULAN结尾:
Tadbir urus yang baik amat penting bagi sebuah negara yang sedang membangun. Oleh yang demikian, semua pihak perlu bekerjasama membantu kerajaan membentuk acuan kepimpinan 'wajah' Malaysia yang bakal membawa kebaikan untuk semua warganya.
良好的治理对于发展中国家来说非常重要。 因此,各方需要共同努力,帮助政府塑造马来西亚领导层的“面貌”,为所有公民带来好处。
Isi / Idea 在PDF里面,可以点击下面的网址哦!
考试题目和解答思路:
PENGAJIAN AM - ESEI PANJANG - Google Drive
***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!
***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!
***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!
重要的事情说三次!!!