PENGAJIAN AM - LATIHAN ALIH BENTUK KOMUNIKASI SEMESTER 3 / PENGGAL 3 - 13
这篇是 Sem 3 的 Latihan Alih Bentuk Komunikasi,希望大家喜欢这个系列哦!
请看:
SOALAN:
Jelaskan faktor keadaan import Malaysia dari China bagi tahun 2016 hingga tahun 2018 seperti yang digambarkan dalam jadual di bawah.
MALAYSIA: IMPORT MENGIKUT NEGARA TERPILIH DARI TAHUN 2016
HINGGA TAHUN 2018
Negara |
NILAI IMPORT (RM
juta) |
||
Tahun 2016 |
Tahun 2017 |
Tahun 2018 |
|
Jepun |
54,316.4 |
66,534.8 |
65,321.9 |
Singapura |
49,359.1 |
60,277.8 |
73,515.1 |
China |
61,025.7 |
66,429.8 |
75,612.6 |
Kesatuan Eropah |
50,770.7 |
54,122.3 |
59,967.6 |
Asia Barat |
14,800.7 |
18,888.7 |
27,336.5 |
Jumlah |
230,272.6 |
266,253.4 |
301,753.7 |
(Dipetik dan diubah suai daripada Buku
Perangkaan Tahunan Malaysia, 2019)
PENDAHULUAN 开头:
Jadual ini menunjukkan import mengikut negara terpilih dari tahun 2016 hingga tahun 2018. Terdapat beberapa faktor keadaan import Malaysia dari China bagi tahun 2016 hingga tahun 2018.
SKEMA JAWAPAN:
Bil. |
Isi / Idea |
Huraian |
A.
1. |
POLA
PERUBAHAN KEADAH
IMPORT DARI CHINA Keadaan
import dari China semakin meningkat dari tahun 2016 hingga tahun 2018. |
Tahun
2016: RM 61,025.7 juta. Tahun
2018: RM 75,612.6 juta. Perbezaan
nilai sebanyak RM 14,586.9 juta. |
2. |
Keadaan
import dari China menduduki tempat pertama atau tertinggi bagi tahun 2016 dan
tahun 2018 manakala menduduki tempat kedua pada tahun 2017. |
Tahun
2016: RM 61,025.7 juta. Peratus
daripada jumlah besar: 26.50% daripada RM 230,272.6 juta. Tahun
2017: RM 66,429.8 juta. Peratus
daripada jumlah besar: 24.95% daripada RM 266,253.4 juta. Tahun
2018: RM 75,612.6 juta. Peratus
daripada jumlah besar: 25.06% daripada RM 301,753.7 juta. |
B. 3. |
FAKTOR
Hubungan
diplomatik atau Hubungan baik. |
Telah
lama terjalin sejak daripada zaman awal kemerdekaan. Merupakan
negara Asia Tenggara pertama yang menjalin hubungan diplomatik dengan negara
China yang adalah sebuah negara republik. Sentiasa
dipererat dan dipelihara dari semasa ke semasa. |
4. |
Pusat
barangan popular atau Mendapat permintaan tinggi pengguna. |
Kilang
kepada negara di seluruh dunia kerana barangan buatan China terdapat di hampir
setiap negara di dunia. Mengeksport
pelbagai barangan seperti telefon bimbit, exsecori kereta, excesuri kamera,
pakaian, aksesori wanita, dan barangan elektronik. |
5. |
Harga
murah atau berpatutan. |
Kos
pembuatan barangan di negara China yang murah kerana kos buruh dan bahan
mentah yang murah. Barangan
popular dijual pada harga lebih rendah berbanding negara lain. Menjadi
tarikan kepada peniaga untuk mendapatkan sumber barangan. |
6. |
Polisi
atau Dasar pintu terbuka China memudahkan urusan. |
Membuka
peluang pelaburan dan perdagangan kepada negara lain. Pembekal
dari China ke aktiviti mengeksport barangan ke pasaran luar dan semakin
meningkatkan aktiviti pemasaran. Mudah
berurus niaga. |
7. |
Permintaan
tinggi pengguna Malaysia. |
Antara
barangan yang mendapat permintaan tinggi seperti barangan kulit acesary
kereta dan barangan elektronik. Menepati
cita rasa pengguna dan barangan berjenama harga rendah. Peniaga
secara kecil-kecilan dapat mengembangkan perniagaan. |
8. |
Perkhidmatan
dropshipping. |
Penyediaan
perkhidmatan dropshipping oleh pembekal dari China kepada pelanggan
mereka. Peniaga
hanya mempromosikan barangan menerima barangan memproses dan menerima bayaran.
Bayaran tersebut digunakan untuk membayar barangan yang dibeli daripada pembekal. Pembekal
menghantar barangan tersebut terus kepada pelanggan. Peniaga
tidak perlu menanggung risiko, menyimpan stok, kos berlebihan, dan masalahh
penghantaran. |
9. |
Kualiti
barangan. |
Setanding
dengan barangan berjenama luar negara yang lain. Barangan
tiruan juga mempunyai kualiti yang baik dan banyak pilihan. |
KESIMPULAN结尾:
Kesimpulannya, pihak berkenaan harus mengambil inisiatif proaktif dalam merangka dasar-dasar perdagangan yang lebih efektif bagi memajukan hubungan import Malaysia dari China pada tempoh 2016 hingga 2018. Perubahan cepat dalam senario global menuntut adaptasi yang bijaksana dan perancangan strategik yang cermat. Pembaharuan dalam kerangka kerjasama ekonomi bilateral, peningkatan kerjasama teknikal, dan pemantauan terhadap keadaan pasaran perlu menjadi keutamaan. Dengan memperkuat kerjasama ini, kedua-dua negara dapat meraih manfaat jangka panjang dan mewujudkan landskap perdagangan yang lebih dinamik dan efisien.
***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!
***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!
***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!
重要的事情说三次!!!