PENGAJIAN AM - LATIHAN ALIH BENTUK KOMUNIKASI SEMESTER 3 / PENGGAL 3 - 13


你好鸭,欢迎你们来观看~

这篇是 Sem 3 的 Latihan Alih Bentuk Komunikasi,希望大家喜欢这个系列哦!

请看:

SOALAN:

Jelaskan faktor keadaan import Malaysia dari China bagi tahun 2016 hingga tahun 2018 seperti yang digambarkan dalam jadual di bawah.

MALAYSIA: IMPORT MENGIKUT NEGARA TERPILIH DARI TAHUN 2016 HINGGA TAHUN 2018

Negara

NILAI IMPORT (RM juta)

Tahun 2016

Tahun 2017

Tahun 2018

Jepun

54,316.4

66,534.8

65,321.9

Singapura

49,359.1

60,277.8

73,515.1

China

61,025.7

66,429.8

75,612.6

Kesatuan Eropah

50,770.7

54,122.3

59,967.6

Asia Barat

14,800.7

18,888.7

27,336.5

Jumlah

230,272.6

266,253.4

301,753.7

(Dipetik dan diubah suai daripada Buku

Perangkaan Tahunan Malaysia, 2019)

PENDAHULUAN 开头:

Jadual ini menunjukkan import mengikut negara terpilih dari tahun 2016 hingga tahun 2018. Terdapat beberapa faktor keadaan import Malaysia dari China bagi tahun 2016 hingga tahun 2018.

SKEMA JAWAPAN:

Bil.

Isi / Idea

Huraian

A.

 

1.

POLA PERUBAHAN

KEADAH IMPORT DARI CHINA

Keadaan import dari China semakin meningkat dari tahun 2016 hingga tahun 2018.

 

 

Tahun 2016: RM 61,025.7 juta.

Tahun 2018: RM 75,612.6 juta.

Perbezaan nilai sebanyak RM 14,586.9 juta.

2.

Keadaan import dari China menduduki tempat pertama atau tertinggi bagi tahun 2016 dan tahun 2018 manakala menduduki tempat kedua pada tahun 2017.

Tahun 2016: RM 61,025.7 juta.

Peratus daripada jumlah besar: 26.50% daripada RM 230,272.6 juta.

Tahun 2017: RM 66,429.8 juta.

Peratus daripada jumlah besar: 24.95% daripada RM 266,253.4 juta.

Tahun 2018: RM 75,612.6 juta.

Peratus daripada jumlah besar: 25.06% daripada RM 301,753.7 juta.

B.

3.

FAKTOR

Hubungan diplomatik atau Hubungan baik.

 

Telah lama terjalin sejak daripada zaman awal kemerdekaan.

Merupakan negara Asia Tenggara pertama yang menjalin hubungan diplomatik dengan negara China yang adalah sebuah negara republik.

Sentiasa dipererat dan dipelihara dari semasa ke semasa.

4.

Pusat barangan popular atau Mendapat permintaan tinggi pengguna.

Kilang kepada negara di seluruh dunia kerana barangan buatan China terdapat di hampir setiap negara di dunia.

Mengeksport pelbagai barangan seperti telefon bimbit, exsecori kereta, excesuri kamera, pakaian, aksesori wanita, dan barangan elektronik.

5.

Harga murah atau berpatutan.

Kos pembuatan barangan di negara China yang murah kerana kos buruh dan bahan mentah yang murah.

Barangan popular dijual pada harga lebih rendah berbanding negara lain.

Menjadi tarikan kepada peniaga untuk mendapatkan sumber barangan.

6.

Polisi atau Dasar pintu terbuka China memudahkan urusan.

Membuka peluang pelaburan dan perdagangan kepada negara lain.

Pembekal dari China ke aktiviti mengeksport barangan ke pasaran luar dan semakin meningkatkan aktiviti pemasaran.

Mudah berurus niaga.

7.

Permintaan tinggi pengguna Malaysia.

Antara barangan yang mendapat permintaan tinggi seperti barangan kulit acesary kereta dan barangan elektronik.

Menepati cita rasa pengguna dan barangan berjenama harga rendah.

Peniaga secara kecil-kecilan dapat mengembangkan perniagaan.

8.

Perkhidmatan dropshipping.

Penyediaan perkhidmatan dropshipping oleh pembekal dari China kepada pelanggan mereka.

Peniaga hanya mempromosikan barangan menerima barangan memproses dan menerima bayaran. Bayaran tersebut digunakan untuk membayar barangan yang dibeli daripada pembekal.

Pembekal menghantar barangan tersebut terus kepada pelanggan.

Peniaga tidak perlu menanggung risiko, menyimpan stok, kos berlebihan, dan masalahh penghantaran.

9.

Kualiti barangan.

Setanding dengan barangan berjenama luar negara yang lain.

Barangan tiruan juga mempunyai kualiti yang baik dan banyak pilihan.

KESIMPULAN结尾:

Kesimpulannya, pihak berkenaan harus mengambil inisiatif proaktif dalam merangka dasar-dasar perdagangan yang lebih efektif bagi memajukan hubungan import Malaysia dari China pada tempoh 2016 hingga 2018. Perubahan cepat dalam senario global menuntut adaptasi yang bijaksana dan perancangan strategik yang cermat. Pembaharuan dalam kerangka kerjasama ekonomi bilateral, peningkatan kerjasama teknikal, dan pemantauan terhadap keadaan pasaran perlu menjadi keutamaan. Dengan memperkuat kerjasama ini, kedua-dua negara dapat meraih manfaat jangka panjang dan mewujudkan landskap perdagangan yang lebih dinamik dan efisien.

好了,今天的blog到这里结束了,蟹蟹大家能够看完!


💕大家有什么问题可以留言告诉我,有时间我会回复的💕

***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!

***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!

***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!

重要的事情说三次!!!

此博客中的热门博文

PERAKAUNAN SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN STPM 2023 SEM 1 / PENGGAL 1

PERAKAUNAN SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN STPM 2022 SEM 1 / PENGGAL 1

PERAKAUNAN SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN STPM 2021 SEM 1 / PENGGAL 1