SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN ESEI PENGAJIAN AM POPULAR 50
大家好,这是 Pengajian Am 的 Contoh Esei Panjang,仅供参考哦!
ISI 1: Mempertahankan seni warisan bangsa 捍卫国家艺术遗产
HURAIAN:
Generasi hari ini dapat memahami dan mengetahui sumber permainan tradisional.
今天的一代人能够理解并知道传统游戏的来源。
Merupakan medium hiburan nenek moyang kita.
是我们祖先的娱乐方式。Berbangga mempunyai nilai warisan lama.
为拥有古老的遗产价值而感到自豪。Melambangkan identiti dan jati diri sesuatu bangsa.
象征着一个民族的身份。Menjadikan aset budaya sesuatu bangsa.
使其成为一个民族的文化财富。ISI 2: Mengeratkan silaturahim 加强关系
HURAIAN:
Mementingkan semangat berpasukan dan bertolak ansur semasa bermain.
比赛时强调团队精神和宽容。
Kebanyakan permainan tradisional ini (congkak, gasing, batu seremban, dan cari cucu) dimainkan secara berpasangan atau berkumpulan.
大多数这些传统游戏(congkak、gasing、batu seremban 和 cari cucu)都是两人或一组进行的。Mewujudkan persefahaman seterusnya mengukuhkan ikatan persaudaraan.
建立理解进一步加强兄弟情谊。Mewujudkan perpaduan dan kemesraan antara kaum.
建立种族之间的团结和友谊。ISI 3: Mengisi masa lapang dengan aktiviti yang bermanfaat 用有用的活动来充实你的空闲时间
HURAIAN:
Masa senggang ramaja dapat diisi dengan aktiviti yang dapat mencerdaskan minda dan mencergaskan anggota badan semasa bermain.
青少年的空闲时间可以充满在玩耍中启迪心灵、振奋身体的活动。
Permainan ini bebas daripada elemen keganasan dan menyeronokkan.
游戏没有暴力元素,充满乐趣。Membentuk disiplin diri yang tinggi melalui peraturan, permainan yang perlu dipatuhi.
通过需要遵守的规则、游戏来形成高度的自律。Mengurangkan gejala sosial.
减轻社交症状。ISI 4: Melahirkan generasi yang kreatif dan inovatif 诞生富有创造力和创新精神的一代
HURAIAN:
Mempunyai sesetengah permainan tradisional ini telah diubah suai dan dimodenkan dari segi peralatan dan peraturannya.
其中一些传统游戏在设备和规则方面进行了修改和现代化。
Menghasilkan peralatan atau perkakasan yang lebih menarik dan senang dibawa ke merata tempat.
生产更具吸引力且易于随身携带的设备或硬件。Penampilan baru ini merangsang daya kreativiti dan inovasi dalam permainan tradisional.
这种新外观激发了传统游戏的创造力和创新。ISI 5: Menjana pendapatan negara dan individu 创造国民和个人收入
HURAIAN:
Menjadi tarikan pelancong.
成为旅游胜地。
Membuka peluang pekerjaan.
开放就业机会。ISI 6: Memupuk perpaduan 培养团结
HURAIAN:
Integrasi kaum semasa pertandingan.
比赛中种族融合。
Semua kaum mengambil bahagian.
所有种族都参加。ISI 7: Industri pelancongan 旅游产业
HURAIAN:
Tarikan adalah asas pelancongan.
吸引力是旅游业的基础。
Pelancong tertarik dengan budaya tradisional sesuatu tempat.
游客对一个地方的传统文化感兴趣。Belajar bermain permainan tradisional.
学习玩传统游戏。PUNCA PERMAINAN TRADISIONAL SEMAKIN DIPINGGIRKAN OLEH MASYARAKAT 传统游戏事业日益被社会边缘化:
ISI 8: Tiada atau Kurang pendedahan atau pengetahuan 没有或缺乏接触或知识
HURAIAN:
Generasi hari ini tidak didedahkan dengan cara bermain permainan tradisional (tidak tahu cara bermain).
今天的一代人没有接触过传统的游戏方式(不知道如何玩)。
Tiada tunjuk ajar daripada ibu bapa atau generasi yang lebih tua.
没有父母或老一辈的指导。Sikap generasi baru tidak ingin mencuba.
新一代的态度是不想尝试。ISI 9: Persaingan daripada permainan moden atau teknologi moden 来自现代游戏或现代技术的竞争
HURAIAN:
Pelbagai permainan moden yang menarik di pasaran (sahibba, catur, permainan langsung, permainan video).
市场上各种有趣的现代游戏(萨希巴、国际象棋、现场游戏、视频游戏)。
Permainan moden dianggap lebih mencabar, lasak, dan lebih berprestij.
现代游戏被认为更具挑战性、更艰难、更有声望。Permainan moden lebih disukai kerana dianggap sesuatu yang baru dan sentiasa diperbaharui.
现代游戏之所以受到青睐,是因为它们被认为是新鲜事物并且不断更新。ISI 10: Tiada nilai komersial 无商业价值
HURAIAN:
Permainan tradisional tidak menguntungkan berbanding permainan moden seperti bola sepak, tenis, dan golf.
与足球、网球和高尔夫等现代游戏相比,传统游戏无法盈利。
Permainan moden dapat menjana pendapatan lumayan.
现代游戏可以带来丰厚的收入。Tidak mempunyai penaja untuk mengetengahkan permainan ini kecuali sepak takraw.
除了藤球之外,没有赞助商来突出这场比赛。ISI 11: Hubungan kemasyarakatan yang semakin longgar 社会关系越来越松散
HURAIAN:
Hal ini kerana kebanyakan permainan ini memerlukan sekumpulan orang untuk bermain.
这是因为大多数这些游戏都需要一群人来玩。
Kekurangan ahli untuk bermain terutama di kawasan bandar.
缺乏会员,尤其是在城市地区。Masyarakat tidak mengenali jiran dan kini lebih suka berkurang di rumah daripada bergaul dengan jiran tetangga.
人们不认识他们的邻居,现在更愿意呆在家里而不是与邻居交往。ISI 12: Kurang tenaga pakar untuk membuat peralatan permainan 缺乏专业精力制作游戏装备
HURAIAN:
Untuk membuat wau misalnya kita memerlukan kepakaran dan kemahiran baik dari segi mencari bahan ataupun membuat permainan tersebut.
例如,要制作风筝,我们需要在寻找材料或制作游戏方面的专业知识和技能。
Untuk membuat congkak dan gasing seseorang memerlukan kayu yang bermutu.
为了制作面板和面板,需要优质木材。Kesilapan dalam memilih bahan atau membuat alat permainan tradisional.
选择材料或制作传统玩具时的错误。Ini menyebabkan permainan seperti wau, tidak melayang di udara.
这导致游戏就像风筝一样,而不是漂浮在空中。KESIMPULAN结尾:
Permainan tradisional adalah pusaka bangsa yang harus diketengahkan oleh negara demi mencorakkan Malaysia dengan pelbagai permainan rakyat. Usaha-usaha untuk mengetengahkan harus dirancang oleh pelbagai pihak termasuk kalangan ibu bapa.
传统游戏是国家的遗产,国家应该重视它,以便以各种民间游戏塑造马来西亚。 突出工作应由包括家长在内的各方共同策划。
Isi / Idea 在PDF里面,可以点击下面的网址哦!
考试题目和解答思路:
PENGAJIAN AM - ESEI PANJANG - Google Drive
***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!
***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!
***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!
重要的事情说三次!!!