SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN ESEI PENGAJIAN AM POPULAR 52

大家好,这是 Pengajian Am 的 Contoh Esei Panjang,仅供参考哦!


作文题目:

Transformasi dalam perkhidmatan awam penting dalam membentuk tadbir urus yang baik dan langkah tertentu perlu dilaksanakan bagi menyediakan perkhidmatan awam yang lebih berkualiti di negara ini. Bincangkan.

公共服务转型对于形成良好的治理非常重要,需要采取某些措施来提供更好质量的公共服务。 讨论。

PENGENALAN开头:

Transformasi dalam perkhidmatan awam bukan sahaja dapat mewujudkan perkhidmatan yang lebih berkualiti tetapi turut mewujudkan kepentingan lain.

公共服务转型不仅可以创造更好的服务质量,还可以创造其他利益。

KEPENTINGAN TRANSFORMASI DALAM PERKHIDMATAN AWAM 公共服务转型的重要性:

ISI 1: Menyediakan perkhidmatan awam berkualiti 提供优质公共服务

HURAIAN:

Menyediakan perkhidmatan yang berkualiti, keselesaan, dan kecekapan kepada rakyat.

为人民群众提供优质服务、舒适高效。

Menyediakan standard operasi (SOP) yang mesra pelanggan seperti prosedur kerja yang jelas.

提供客户友好的操作标准,例如明确的工作程序。

Mengurangkan karenah birokrasi dan mewujudkan sistem menunggu yang singkat.

减少官僚主义并创建短等待系统。

Mengutamakan pelanggan atau memudahkan pengurusan.

将客户放在第一位或简化管理。

Telus dan bertanggungjawab terhadap tindakan yang diambil.

对所采取的行动保持透明和负责。

Penggunaan teknologi komunikasi.

使用通讯技术。

ISI 2: Membentuk sikap positif kakitangan awam 树立公务员积极态度

HURAIAN:

Terdapat rungutan orang ramai berkaitan penjawat awam yang tidak cekap dan tidak mesra.

公众抱怨公务员无能和不友善。

Transformasi ini akan membentuk semula sikap penjawat awam terhadap tugas mereka.

这一转变将重塑公务员对待职责的态度。

Memperkasa latihan, ilmu, teknologi maklumat dan komunikasi, dan kemahiran.

增强培训、知识、信息和通信技术以及技能。

Mementingkan kepantasan dan berintegriti.

注重速度和完整性。

Mempunyai disiplin diri yang unggul atau telus dan bertanggungjawab.

具有卓越的自律性或透明且负责。

Tahap moraliti yang tinggi atau pemikiran kritis dan kreatif terutama dalam menyelesaikan masalah yang wujud dalam organisasi.

高水平的道德或批判性和创造性思维,特别是在解决组织中存在的问题方面。

ISI 3: Meningkatkan imej kerajaan 提升政府形象

HURAIAN:

Meningkatkan kecekapan melalui transformasi kepada sumber manusia, teknologi, dan prosedur kerja dalam sistem dan penyampaian.

通过系统和交付方面的人力资源、技术、工作流程的变革来提高效率。

Mewujudkan hubungan baik antara kerajaan dengan orang ramai.

建立良好的政府与公众关系。

Laporan Jawatankuasa pemantau menunjukkan bahawa Program Transformasi Kerajaan (GTP) berjaya mencapai sasaran hebat.

监测委员会的报告显示,政府转型计划成功实现了宏伟目标。

Tingkat keyakinan orang ramai terhadap perkhidmatan awam sangat tinggi.

公众对公共服务的信心非常高。

ISI 4: Menjimatkan perbelanjaan kerajaan 节省政府开支

HURAIAN:

Mengelakkan pembaziran atau ketirisan.

避免浪费或泄漏。

Menggariskan prinsip nilai untuk wang kepada kakitangan awam.

向公务员概述物有所值的原则。

Semakin cekap kakitangan awam bermakna semakin banyak produktiviti dihasilkan.

更高效的公务员意味着更高的生产力。

Penggunaan sumber secara optimum.

资源的优化利用。

Perbelanjaan berhemat.

谨慎消费。

Menyediakan perancangan awal atau bajet bagi setiap program yang akan dilaksanakan.

为每个要实施的项目准备初步计划或预算。

ISI 5: Memperkasa daya saing negara atau Memajukan ekonomi negara 增强国家竞争力或促进国家经济发展

HURAIAN:

Sekiranya tidak mempunyai tindakan segera untuk meningkatkan kompetensi dan produktiviti pekerja, negara akan kehilangan daya saingnya.

如果不立即采取行动提高工人的能力和生产力,国家将失去竞争力。

Oleh itu, kapasiti inovasi melalui pembangunan bakat dan kepakaran perlu dipertingkatkan.

因此,需要通过人才和专业知识开发来提高创新能力。

LANGKAH UNTUK MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN AWAM YANG BERKUALITI 提供优质公共服务的步骤:

ISI 6: Motivasi kerja 工作动机

HURAIAN:

Selaras dengan matlamat negara berpendapatan tinggi.

符合高收入国家的目标。

Menyemak semula gaji dan kemudahan kakitangan.

修改员工工资和设施。

Memberikan pengiktirafan, anugerah sebagai motivasi.

给予认可、奖励作为动力。

Ganjaran kepada penjawat awam yang produktif.

对富有成效的公务员的奖励。

Peluang kenaikan pangkat berdasarkan kompetensi.

基于能力的晋升机会。

Suasana kerja bercirikan pejabat korporat.

工作氛围是典型的公司办公室氛围。

ISI 7: Membudayakan kreativiti dan inovasi 培养创造力和创新能力

HURAIAN:

Melatih agar berfikiran kritis dan konstruktif dalam menyelesaikan urusan orang awam.

训练在解决公共事务时进行批判性和建设性思考。

Membudayakan percambahan fikiran dalam kalangan penjawat awam.

培养公务员的思想扩散。

Agensi Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan (MAMPU) berperanan menyelaraskan tanggungjawab semua agensi secara kreativiti dan inovasi.

行政和管理现代化机构规划单位的职责是以创造性和创新性的方式协调所有机构的职责。

ISI 8: Perundangan dan penguatkuasaan undang-undang atau sekeliling perkhidmatan 立法和执法或周边服务

HURAIAN:

Tindakan disiplin atau tatatertib terhadap penjawat awam yang culas, lemah, dan ingkar.

对不听话、软弱、不听话的公务员进行纪律处分或纪律处分。

Perlu dilaksanakan melalui suruhanjaya perkhidmatan.

必须通过服务委托来实施。

Penguatkuasaan perlu teratur dan mengikut undang-undang.

执法必须依法有序。

Penyalahgunaan, penyelewengan, dan disiplin pekerja dikawal melalui peraturan.

滥用职权、渎职行为和员工纪律均通过法规进行控制。

Agensi-agensi penguatkuasa memantapkan aktiviti siasatan dan pendakwaan.

执法机构加强调查和起诉活动。

Badan perundangan membuat semakan terhadap kesesuaian undang-undang mengikut peredaran masa.

立法机关随着时间的推移审查法律的适当性。

ISI 9: Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) 使用信息和通信技术

HURAIAN:

Mengurangkan perbelanjaan kerajaan (kerajaan tanpa kertas).

减少政府支出(无纸化政府)。

Menyediakan perkhidmatan dalam talian.

提供在线服务。

Urusan pengguna dapat diselesaikan melalui laman web.

用户的问题可以通过网站解决。

ISI 10: Pendedahan luar 外部暴露

HURAIAN:

Lawatan penandaarasan ke organisasi-organisasi yang mempunyai sistem kerja yang mantap.

对已建立工作体系的组织进行基准访问。

Program sandaran di sektor swasta.

私营部门的备份计划。

Perkongsian amalan-amalan terbaik melalui media sosial.

通过社交媒体分享最佳实践。

ISI 11: Pemantauan berterusan 持续监控

HURAIAN:

Prestasi pegawai dipantau sepanjang perkhidmatan melalui pelbagai kaedah petunjuk prestasi.

在整个服务过程中,通过各种绩效指标方法来监测官员的绩效。

Perancangan kewangan ditumpukan kepada hasil pulangan melalui pendekatan "value for money', 'return on investment'.

财务规划注重通过“物有所值”和“投资回报”方法获得回报。

ISI 12: Menyediakan latihan atau kompetensi 提供培训或能力

HURAIAN:

Bahagian sumber manusia perlu menyediakan latihan berterusan.

人力资源部门需要提供持续的培训。

Menyediakan modul latihan berasaskan sistem teknologi maklumat dan komunikasi terkini.

提供基于最新信息和通信技术系统的培训模块。

Program pertukaran kakitangan awam antara unit dilaksanakan bagi mengelakkan sindrom selesa.

实施单位之间的公共工作人员交流计划,以避免舒适综合症。

Kaedah latihan dipelbagaikan.

训练方法多种多样。

Latihan berbentuk 'e-pembelajaran' dibangunkan.

开发了“电子学习”形式的培训。

Menjalankan pelbagai kursus seperti kursus dalam perkhidmatan.

举办在职课程等各种课程。

KESIMPULAN结尾:

Usaha-usaha pembangunan sumber manusia dan transformasi dalam perkhidmatan awam mampu melahirkan perkhidmatan awam yang lebih berkualiti.

人力资源开发和公共服务转型能够提供更高质量的公共服务。

Kombinasi Jawapan : 3 + 2 / 2 + 3

Kepentingan transformasi dalam perkhidmatan awam + Langkah untuk menyediakan perkhidmatan awam yang berkualiti

Isi / Idea 在PDF里面,可以点击下面的网址哦!

考试题目和解答思路:

PENGAJIAN AM - ESEI PANJANG - Google Drive

 好了,今天的blog到这里结束了,蟹蟹大家能够看完!


💕大家有什么问题可以留言告诉我,有时间我会回复的💕

***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!

***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!

***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!

重要的事情说三次!!!

此博客中的热门博文

PERAKAUNAN SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN STPM 2023 SEM 1 / PENGGAL 1

EKONOMI SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN STPM 2022 SEM 1 / PENGGAL 1 - 1

PERAKAUNAN SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN STPM 2022 SEM 1 / PENGGAL 1