PERAKAUNAN - NOTA PENYATA PENYESUAIAN BANK


NOTA PENYATA PENYESUAIAN BANK

MAKSUD PENYATA PENYESUAIAN BANK

Adalah penyata yang dihantar oleh pihak bank pada setiap bulan untuk menunjukkan urus niaga keluar dan masuk tunai di bank, seperti deposit tunai, deposit cek, bayaran melalui cek, caj bank, dan faedah simpanan. 

DUA TUJUAN MENYEDIAKAN PENYATA PENYESUAIAN BANK

a) Menyemak dan membetulkan kesilapan rekod Buku Tunai.

b) Menyelaraskan baki Buku Tunai (ruangan bank) dan baki Penyata Bank.

KAEDAH PENYEDIAAN PENYATA PENYESUAIAN BANK

Terdapat dua kaedah untuk menyediakan Penyata Penyesuaian Bank, iaitu kaedah mengemaskinikan Buku Tunai dan kaedah tanpa mengemaskinikan Buku Tunai. Menurut kaedah baki Buku Tunai Terlaras, Buku Tunai akan dilaraskan atau dikemaskinikan terlebih dahulu sebelum Penyata Penyesuaian Bank disediakan. Semua butiran yang tidak terdapat dalam Buku Tunai tetapi ada dalam penyata bank akan diselaraskan dahuluu dengan menggunakan jurnal pelarasan.

KAEDAH MENGEMASKINIKAN BUKU TUNAI

Bagi menyediakan Penyata Penyesuaian Bank setelah Buku Tunai dikemaskinikan, maka jurnal pelarasan yang perlu dicatatkan adalah item yang terdapat dalam Penyata Bank tetapi tidak direkodkan dalam Buku Tunai. Pelarasan yang perlu dilakukan dalam jurnal pelarasan adalah seperti yang berikut:

Pelarasan 1:

Penerimaan oleh bank bagi pihak pelanggan, iaitu pihak bank telah mengkreditkan akaun bank pelanggan tetapi pelanggan belum mendebitkan Buku Tunainya.

Jurnal Am

Tarikh

Butiran

Debit

RM

Kredit

RM

 

Bank

    Dividen diterima atas pelaburan

XX

 

XX

 

Bank

    Faedah atas simpanan tetap

XX

 

XX

 

Bank

    Akaun belum terima

XX

 

XX

Pelarasan 2:

Pembayaran oleh bank bagi pihak pelanggan, apabila pihak bank telah mendebitkan akaun semasa perniagaan, tetapi Buku Tunai belum membuat sebarang rekod mengenainya.

Jurnal Am

Tarikh

Butiran

Debit

RM

Kredit

RM

 

Buku cek

    Bank

XX

 

XX

 

Caj perkhidmatan bank

    Bank

XX

 

XX

 

Insurans

    Bank

XX

 

XX

Pelarasan 3:

Cek tak layan, apabila perniagaan mendepositkan cek ke bank dan mendebitkan Buku Tunai tetapi bank memulangkan cek tersebut.

Jurnal Am

Tarikh

Butiran

Debit

RM

Kredit

RM

 

Akaun belum terima

    Bank

XX

 

XX

Pelarasan 4:

Kesilapan dalam Buku Tunai, seperti Buku Tunai terlebih atau terkurang debit atau kredit.

Jurnal Am

Tarikh

Butiran

Debit

RM

Kredit

RM

 

Akaun yang terkurang debit

    Bank

XX

 

XX

 

Bank   

    Akaun yang terlebih debit

XX

 

XX

 

Bank   

    Akaun yang terkurang debit

XX

 

XX

 

Akaun yang terlebih debit

    Bank

XX

 

XX

Sekiranya kesilapan terlebih atau terkurang catat berlaku, jurnal pelarasan akan disediakan bagi melaraskan baki bank di Buku Tunai serta akaun yang terlibat sahaja.

Setelah jurnal pelarasan disediakan, langkah seterusnya ialah menghitung baki yang telah dilaraskan (dikemaskinikan) seperti yang berikut:

Perniagaan XXX

Penyata Menghitung Baki Buku Tunai Terlaras

Butiran

RM

RM

Baki Baki Tunai belum terlaras

 

XX

Tambah:

 

 

    Dividen diterima

 

XX

    Faedah atas simpanan tetap

 

XX

    Kesilapan dalam Buku Tunai (terkurang debit atau terlebih kredit)

 

XX

    Akaun belum terima (pindaan kredit)

 

XX

 

 

XXX

Tolak:

 

 

    Caj bank

XX

 

    Caj perkhidmatan

XX

 

    Cek tak layan

XX

 

    Faedah atas overdraf

XX

 

    Bayaran oleh bank

XX

 

    Kesilapan dalam Buku Tunai (terlebih debit atau terkurang kredit)

XX

XXX

Baki Baki Tunai terlaras

 

XXX

Selain Penyata Menghitung Baki Buku Tunai Terlaras, kita juga boleh menggunakan Buku Tunai (ruangan bank) bagi menentukan baki bank yang terlaras.

Perniagaan XXX

Buku Tunai (Ruangan Bank)

Butiran

RM

Butiran

RM

Baki b/b

X

Cek tak layan

X

Dividen diterima

X

Caj bank

X

Faedah diterima

X

Buku cek

X

Pindahan kredit

X

Faedah overdraf

X

Kesilapan Buku Tunai

X

Bayaran oleh bank

X

 

 

Kesilapan Buku Tunai

X

 

 

Baki h/b

X

 

XX

 

XX

Baki b/b

X

 

 

Setelah menentukan baki Buku Tunai Terlaras, Penyata Penyesuaian Bank disediakan dengan format seperti di bawah ini:

Perniagaan XXX

Penyata Penyesuaian Bank pada ...

 

RM

Baki debit seperti dalam Buku Tunai Terlaras

XX

Tambah: Cek belum dikemukakan

XX

 

XX

Tolak: Deposit belum dikreditkan

XX

Baki kredit seperti dalam Penyata Bank

XX

CONTOH SOALAN

Penyata bank yang diterima oleh Perniagaan Aiman menunjukkan baki kredit RM 2,550 pada 31 Januari 2013. Baki ini berbeza dengan baki Buku Tunai RM 1,160 pada tarikh tersebut. Selepas membuat semakan terperinci, perkara-perkara yang berikut ditemui:

(1) Cek-cek berjumlah RM 2,130 belum dikreditkan oleh pihak bank.

(2) Cek-cek yang belum dikemukakan kepada bank berjumlah RM 1,850.

(3) Caj bank sebanyak RM 150 belum direkodkan ke dalam Buku Tunai.

(4) Dividen diterima daripada Syarikat Aina berjumlah RM 1,500 telah dikreditkan dalam penyata bank.

(5) Faedah atas simpanan tetap RM 320 belum direkodkan dalam Buku Tunai.

Dikehendaki:

(a) Sediakan catatan jurnal bagi melaraskan Buku Tunai. [3 markah]

(b) Sediakan Penyata Penyesuaian Bank pada 31 Januari 2013. [7 markah]

SKEMA JAWAPAN

(a)

Perniagaan Aiman

Jurnal Am

Tarikh

Butiran

Debit

RM

Kredit

RM

(3)

Belanja caj bank

Tunai

(merekod belanja caj bank yang dikenakan atas akaun semasa)

150

 

150

(4)

Bank

Hasil dividen diterima

(merekod hasil dividen diterima daripada Syarikat Aina telah dikreditkan dalam Penyata Bank)

1,500

 

1,500

(5)

Bank

Hasil faedah atas simpanan tetap

(merekod hasil faedah atas simpanan tetap belum direkodkan dalam Buku Tunai)

320

 

320

(b)

Perniagaan Aiman

Penyata Menghitung Baki Buku Tunai Terlaras

 

RM

RM

Baki Buku Tunai belum terlaras

 

1,160

Tambah: Penerimaan oleh bank

 

 

    Dividen diterima

1,500

 

    Faedah atas simpanan tetap

320

1,820

 

 

2,980

Tolak: Pembayaran oleh bank

 

 

    Caj bank

 

150

Baki Buku Tunai terlaras

 

2,830

 

 

 

Cara 1:

Perniagaan Aiman

Penyata Penyesuaian Bank pada 31 Januari 2013

Butiran

RM

Baki debit di Buku Tunai terlaras

2,830

Tambah: Cek belum dikemukakan

1,850

 

4,680

Tolak: Deposit belum dikreditkan

2,130

Baki kredit di Penyata Bank

2,550

 

 

Cara 2:

Perniagaan Aiman

Penyata Penyesuaian Bank pada 31 Januari 2013

Butiran

RM

Baki kredit di Penyata Bank

2,550

Tambah: Deposit belum dikreditkan

2,130

 

4,680

Tolak: Cek belum dikemukakan

1,850

Baki debit di Buku Tunai terlaras

2,830

 

 

KAEDAH TANPA MENGEMASKINIKAN BUKU TUNAI

Kaedah tanpa mengemaskinikan Buku Tunai dalam penyata penyesuaian bank merupakan proses yang digunakan untuk menyelaraskan rekod buku tunai dengan penyata bank tanpa membuat perubahan langsung pada buku tunai. Tujuan utama kaedah ini adalah untuk memastikan bahawa buku tunai dan penyata bank sepadan tanpa mengubah catatan buku tunai sebenar.

LANGKAH DILAKUKAN DALAM KAEDAH TANPA MENGEMASKINIKAN BUKU TUNAI

Berikut adalah langkah-langkah yang biasanya dilakukan dalam kaedah tanpa mengemaskinikan Buku Tunai dalam penyata penyesuaian bank:

(A) Periksa Penyata Bank.

Mulakan dengan mengambil penyata bank terkini dari bank anda. Ini adalah dokumen yang dikeluarkan oleh bank dan memaparkan semua transaksi yang telah diproses oleh bank pada akaun anda.

(B) Bandingkan dengan Buku Tunai.

Bandingkan rekod pada penyata bank dengan catatan dalam buku tunai. Perhatikan perbezaan antara kedua-dua rekod.

(C) Kenal pasti perbezaan.

Kenal pasti sebarang perbezaan antara penyata bank dan buku tunai. Ini boleh termasuk transaksi yang tidak dicatat dalam buku tunai atau transaksi yang dicatat dengan nilai yang berbeza.

(D) Lakukan penyesuaian.

Buat penyesuaian dalam catatan buku tunai tanpa mengubah catatan sebenar. Anda boleh melakukannya dengan menambah atau mengurangkan jumlah wang pada buku tunai untuk menyelaraskan catatan dengan penyata bank.

(E) Catat penyesuaian.

Pastikan anda membuat catatan terperinci tentang penyesuaian yang telah dilakukan. Ini adalah penting untuk tujuan penyelarasan dan audit.

(F) Periksa semula.

Selepas membuat penyesuaian, semak semula penyata bank dan buku tunai untuk memastikan bahawa mereka sepadan.

(G) Simpan rekod.

Simpan rekod penyesuaian bersama-sama dengan buku tunai asal dan penyata bank. Ini adalah penting untuk tujuan audit dan rujukan pada masa depan.

(H) Lakukan penyelarasan berkala.

Sebaiknya lakukan penyelarasan berkala antara buku tunai dan penyata bank untuk memastikan bahawa mereka sentiasa sepadan. Ini adalah amalan terbaik untuk mengelakkan perbezaan yang besar dan mencari punca asalnya.

Kaedah ini membolehkan anda menyelaraskan catatan buku tunai dengan penyata bank tanpa mengubah catatan sebenar dalam buku tunai. Ini berguna untuk memantau kesalahan atau perbezaan dalam akaun bank anda dan memastikan bahawa akaun anda berada dalam keadaan yang betul.

PERKARA YANG DIAMBIL KIRA DALAM KAEDAH TANPA MENGEMASKINIKAN BUKU TUNAI

Selain langkah-langkah yang telah dijelaskan sebelumnya, terdapat beberapa perkara tambahan yang perlu diambil kira dalam kaedah tanpa mengemaskinikan Buku Tunai dalam penyata penyesuaian bank:

(i) Pemeriksaan berkala.

Selalulah melaksanakan penyelarasan berkala dan pemeriksaan rekod buku tunai serta penyata bank. Ini membantu mengesan sebarang perbezaan dengan cepat dan memastikan akaun bank anda sentiasa terkini.

(ii) Audit dalaman.

Untuk organisasi yang lebih besar atau perniagaan yang kompleks, audit dalaman boleh membantu dalam menjalankan penyelarasan dan memeriksa kebolehpercayaan buku tunai dan penyata bank. Audit dalaman akan menilai prosedur dan amalan perakaunan dalam organisasi dan mencadangkan penambahbaikan jika perlu.

(iii) Dokumen sokongan.

Pastikan anda menyimpan semua dokumen sokongan yang berkaitan dengan penyesuaian yang dibuat. Ini termasuk resit, cek yang belum dicairkan, atau sebarang bukti transaksi yang belum dicatat. Dokumen ini boleh digunakan sebagai rujukan jika ada pertanyaan atau penilaian semasa audit.

(iv) Kebolehpercayaan rekod.

Pastikan bahawa rekod buku tunai dan penyata bank adalah telus dan tepat. Ini merangkumi mengelakkan perubahan atau pengeditan yang tidak sah dalam rekod dan memastikan bahawa transaksi direkod dengan betul dari awal.

(v) Semak peraturan dan perundangan.

Pastikan anda memahami peraturan dan perundangan yang berkaitan dengan penyelarasan bank. Ini termasuk apa yang perlu dilaporkan dalam penyata kewangan dan waktu yang diperlukan untuk menyimpan rekod.

(vi) Komunikasi dengan bank.

Jika terdapat perbezaan yang tidak dapat diselesaikan, komunikasikan dengan bank untuk mendapatkan penjelasan atau bantuan. Bank mungkin boleh memberikan penjelasan tentang transaksi tertentu atau masalah yang mungkin timbul.

Penyelarasan bank adalah proses yang penting dalam pengurusan kewangan perniagaan atau akaun peribadi. Dengan mempraktikkan kaedah tanpa mengemaskinikan Buku Tunai, anda boleh menjaga kebolehpercayaan catatan kewangan anda tanpa merusak rekod buku tunai asal.

下载 PDF:

NOTA PERAKAUNAN SEMESTER 1 - Google Drive

好了,今天的blog到这里结束了,蟹蟹大家能够看完!


💕大家有什么问题可以留言告诉我,有时间我会回复的💕

***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!

***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!

***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!

重要的事情说三次!!!  

此博客中的热门博文

PERAKAUNAN SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN STPM 2023 SEM 1 / PENGGAL 1

PERAKAUNAN SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN STPM 2022 SEM 1 / PENGGAL 1

PERAKAUNAN SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN STPM 2021 SEM 1 / PENGGAL 1