SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN ESEI PENGAJIAN AM POPULAR 65

大家好,这是 Pengajian Am 的 Contoh Esei Panjang,仅供参考哦!

作文题目:

Sistem penyampaian perkhidmatan awam masa kini berdepan dengan pelbagai cabaran bagi memastikan perkhidmatan terbaik dapat diberikan kepada rakyat negara ini. Huraikan.

当前的公共服务提供系统面临着各种挑战,以确保能够为这个国家的人民提供最好的服务。 描述。

PENGENALAN开头:

Sistem penyampaian perkhidmatan awam merujuk kepada cara atau kaedah yang diguna pakai oleh kerajaan untuk melaksanakan tugas mereka. Dalam melaksanakan tugas tersebut, sistem penyampaian perkhidmatan awam sering berhadapan dengan cabaran tertentu.

公共服务提供体系是指政府履行职责的方式或方法。 在执行这些任务时,公共服务提供系统往往面临一定的挑战。

CABARAN DALAM MEMASTIKAN PERKHIDMATAN TERBAIK 确保提供最佳服务的挑战:

ISI 1: Perkembangan globalisasi 全球化的发展

HURAIAN:

Globalisasi menyebabkan pergerakan maklumat yang cepat di antara negara.

全球化导致国家之间信息的快速流动。

Pelbagai cabaran baru terpaksa dihadapi termasuklah ekonomi terbuka, tahap daya saing yang kompetetif, kepesatan kemajuan sains dan teknologi, serta persaingan bagi mendapatkan bakat terbaik.

开放经济、竞争力水平、科技进步、人才竞争等各种新挑战。

Penjawat awam kekurangan ilmu pengetahuan dan kemahiran untuk mengharungi cabaran globalisasi.

公务员缺乏应对全球化挑战的知识和技能。

Mempergiatkan usaha menarik bakat bagi menambah penjawat awam yang lebih berbakat. 

加大人才引进力度,增添更多优秀公务员。

ISI 2: Pembangunan pesat sains dan teknologi 科学技术快速发展

HURAIAN:

Kepesatan perkembangan sains dan teknologi memerlukan perubahan cara bekerja.

科学技术的快速发展要求工作方式的改变。

Penjawat awam masih mengamalkan kerja cara lama dan tidak mahu menerokai cara kerja baru yang lebih efisien.

公务员仍然实行旧的工作方式,不愿意探索新的、更有效的工作方式。

Berdepan dengan pelbagai gejala jenayah siber, serangan terhadap laman sesawang kerajaan, pemalsuan dokumen, dan penipuan melalui media maya.

面临网络犯罪、攻击政府网站、伪造文件、通过虚拟媒体进行诈骗等各种症状。

ISI 3: Kualiti perkhidmatan pihak swasta yang baik 私人服务质量不错

HURAIAN:

Pihak swasta menawarkan perkhidmatan berkualitii tinggi, mematuhi standard antarabangsa, dan kakitangan yang mesra pelanggan.

私营部门提供符合国际标准的高质量服务和对客户友好的员工。

Pelanggan kini menuntut kualiti perkhidmatan yang terbaik berbanding dengan harga yang perlu dibayar.

与支付的价格相比,客户现在要求最好的服务质量。

Pelanggan mempunyai alternatif untuk memilih penyedia perkhidmatan yang menawarkan perkhidmatan terbaik.

客户可以选择提供最佳服务的服务提供商。

ISI 4: Meningkatkan kompeten penjawat awam 提高公务员素质

HURAIAN:

Kebanyakan penjawat awam tidak mahu berusaha untuk meningkatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran mereka.

大多数公务员不想通过工作来提高自己的知识和技能。

Tidak mahu mengikuti latihan pembangunan kompetensi kerana menganggap tiada keperluan untuk berbuat sedemikian.

不想参加能力发展培训,因为他们认为没有必要这样做。

ISI 5: Memenuhi ekspektasi pelanggan 满足客户期望

HURAIAN:

Ekspektasi pelanggan terhadap sistem penyampaian perkhidmatan awam semakin meningkat.

客户对公共服务提供系统的期望不断提高。

Pelanggan kini lebih sedar tentang hak-hak mereka dan kewajipan para penjawat awam.

客户现在更加了解自己的权利和公务员的义务。

Berani menyuarakan rasa tidak puas hati jika perkhidmatan yang diberikan tidak mencapai ekspektasi mereka.

如果所提供的服务未达到他们的期望,敢于表达不满。

ISI 6: Meningkatkan integriti penjawat awam 提高公务员诚信

HURAIAN:

Terdapat penjawat awam yang tidak bertanggungjawab dan terlibat dengan kegiatan yang tidak sihat.

有些公务员不负责任,参与不健康的活动。

Kerajaan perlu merangka pelbagai mekanisme bagi meningkatkan integriti penjawat awam supaya tadbir urus negara sentiasa baik.

政府需要设计各种机制来提高公务员的廉洁素质,使国家的治理永远向好。

ISI 7: Meminimumkan karenah birokrasi 尽量减少官僚主义

HURAIAN:

Proses atau urusan kerja mengambil masa yang sangat lama kerana terpaksa melalui pelbagai peringkat sebelum dapat dilaksanakan.

工作流程或业务需要很长时间,因为它必须经过各个阶段才能实施。

Karenah birokrasi menyukarkan pelanggan, membazirkan masa dan kos mereka, seterusnya menyebabkan mereka tidak mahu berurusan dengan perkhidmatan awam.

因为官僚主义给客户带来了困难,浪费了他们的时间和成本,进一步导致他们不愿意处理公共服务。

Tiada pemantauan dilakukan untuk mengatasi masalah ini sepenuhnya.

没有进行任何监控来完全解决这个问题。

ISI 8: Menyediakan perkhidmatan berkualiti 提供优质服务

HURAIAN:

Menyediakan Standard Operasi Prosedur (SOP) yang mengutamakan pelanggan seperti prosedur kerja yang jelas dan arahan mudah difahami.

提供以客户为中心的标准操作程序,例如清晰的工作流程和易于理解的说明。

Menyediakan perkhidmatan berkualiti yang lebih mesra pelanggan dan mengutamakan kecekapan serta keselesaan pelanggan.

提供对客户更加友好的优质服务,并优先考虑效率和客户舒适度。

Memudahkan dan mempercepat urusan pelanggan dengan pihak kerajaan. 

简化并加快客户与政府的往来。

KESIMPULAN结尾:

Cabaran yang dihadapi oleh sistem penyampaian perkhidmatan awam hendaklah ditangani dengan sebaiknya. Setiap penjawat awam hendaklah membuat perubahan yang positif supaya sistem penyampaian perkhidmatan awam lebih efisien, professional, dan cemerlang.

应尽可能解决公共服务提供系统面临的挑战。 每个公务员都要积极变革,让公共服务体系更加高效、专业、卓越。

Kombinasi Jawapan : 5 + 0

Cabaran dalam memastikan perkhidmatan terbaik

Isi / Idea 在PDF里面,可以点击下面的网址哦!

考试题目和解答思路:

PENGAJIAN AM - ESEI PANJANG - Google Drive

 好了,今天的blog到这里结束了,蟹蟹大家能够看完!


💕大家有什么问题可以留言告诉我,有时间我会回复的💕

***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!

***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!

***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!

重要的事情说三次!!!

此博客中的热门博文

PERAKAUNAN SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN STPM 2023 SEM 1 / PENGGAL 1

PERAKAUNAN SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN STPM 2022 SEM 1 / PENGGAL 1

PERAKAUNAN SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN STPM 2021 SEM 1 / PENGGAL 1