PENGAJIAN AM - LATIHAN ALIH BENTUK KOMUNIKASI SEMESTER 3 / PENGGAL 3 - 12
这篇是 Sem 3 的 Latihan Alih Bentuk Komunikasi,希望大家喜欢这个系列哦!
请看:
SOALAN:
Berdasarkan maklumat dalam jadual di bawah, aliran perkembangan perkhidmatan yang ditawarkan oleh syarikat Keretapi Tanah Melayu Berhad. Mengapakah perkhidmatan keretapi antara bandar semakin kurang diminati?
SEMENANJUNG MALAYSIA:
BILANGAN PENUMPANG KTMB MENGIKUT JENIS PERKHIDMATAN DARI TAHUN 2013 HINGGA
TAHUN 2016
JENIS PERKHIDMATAN |
TAHUN (BILANGAN
PENUMPANG / RIBU ORANG ) |
|||
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|
Keretapi Antara
Bandar |
2,703 |
2,223 |
2,014 |
1,923 |
KTM Komuter |
43,957 |
46,957 |
49,690 |
41,469 |
ETS |
1,563 |
1,692 |
2,059 |
3,565 |
(Dipetik dan
diubahsuai daripada Laporan
Tahunan Leretapi Tanah
Melayu Berhad
(KTMB), tahun 2017)
PENDAHULUAN 开头:
Jadual ini menunjukkan bilangan penumpang KTMB mengikut jenis perkhidmatan dari tahun 2013 hingga tahun 2016 di Semenanjung Malaysia. Terdapat sebab-sebab perkhidmatan keretapi antara bandar semakin kurang diminati.
SKEMA JAWAPAN:
Bil. |
Isi / Idea |
Huraian |
A. 1. |
POLA
PERUBAHAN Bilangan
penumpang KTMB mengikut jenis perkhidmatan ETS dari tahun 2013 hingga tahun
2016 yang mencatat peningkatan. |
ETS Pada
tahun 2013, bilangan penumpang seramai 1,563 ribu orang meningkat kepada
3,565 ribu orang penumpang pada tahun 2016. Peningkatan
sebanyak 2,002 ribu orang penumpang iaitu bersamaan 128.09%. |
2. |
Bilangan
penumpang KTMB mengikut jenis perkhidmatan Keretapi Antara Bandar dari tahun
2013 hingga tahun 2016 yang mencatat penurunan.
|
Keretapi
Antara Bandar Pada
tahun 2013, bilangan penumpang seramai 2,703 ribu orang menurun kepada 1,923
ribu orang penumpang pada tahun 2016. Penurunan
sebanyak 780 ribu orang penumpang iaitu bersamaan 28.86%. |
3. |
Bilangan
penumpang KTMB mengikut jenis perkhidmatan KTM Komuter dari tahun 2013 hingga
tahun 2016 yang mencatat tidak konsisten. |
KTM
Komuter Pada
tahun 2013, bilangan penumpang seramai 43,957 ribu orang meningkat kepada
49,690 ribu orang penumpang pada tahun 2015. Peningkatan sebanyak 5,733 ribu
orang bersamaan 13.04%. Pada
tahun 2016 pula, bilangan penumpang menurun kepada 41,469 ribu orang. Penurunan
sebanyak 8,221 ribu orang bersamaan 19.82%. |
B. 4. |
SEBAB Terdapat
alternatif lain. |
Pengguna
semakin banyak pilihan yang lebih baik dan memudahkan mereka menyebabkan
perkhidmatan keretapi antara bandar semakin kurang penumpang. Pengangkutan
alternatif menawarkan kemudahan yang lebih baik berbanding keretapi antara
bandar. |
5. |
Masa
perjalanan yang panjang. |
Keretapi
antara bandar masih menggunakan teknologi lama dan agak perlahan kelajuannya
berbanding jenis perkhidmatan KTMB yang lain seperti train KTM Komuter dan
train ETS. |
6. |
KOC
yang semakin uzur. |
Kebanyakan
KOC yang digunakan oleh KTMB untuk perkhidmatan antara bandar sudah agar lama
dan uzur. Banyak
kemudahan yang telah rosak di dalam KOC. Pengguna
kurang selesa. |
KESIMPULAN结尾:
Dalam kesimpulannya, penurunan minat terhadap perkhidmatan keretapi antara bandar adalah suatu fenomena kompleks yang melibatkan pelbagai faktor seperti perubahan gaya hidup, kemajuan teknologi, dan perubahan keperluan pengangkutan. Bagi mengatasi cabaran ini, perlu adanya usaha serius dari pihak berkuasa, operator perkhidmatan, dan masyarakat untuk meningkatkan kualiti, keselesaan, dan kebolehcapaian perkhidmatan keretapi. Dengan pendekatan yang holistik, kita boleh merestorasi minat masyarakat dan membentuk semula peranan penting perkhidmatan keretapi dalam sistem pengangkutan awam negara.
***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!
***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!
***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!
重要的事情说三次!!!