SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN ESEI PENGAJIAN AM POPULAR 84
大家好,这是 Pengajian Am 的 Contoh Esei Panjang,仅供参考哦!
作文题目:
Pelbagai masalah untuk memantapkan sistem tadbir urus sektor awam telah dikenal pasti. Oleh itu, kerajaan telah menjalankan usaha-usaha untuk memantapkan sistem tadbir urus sektor awam. Bincangkan.
已经确定了加强公共部门治理体系的各种问题。 因此,政府致力于加强公共部门治理体系。 讨论。
PENGENALAN开头:
Pelbagai masalah dalam sistem tadbir urus sektor awam telah menimbulkan situasi hilang kepercayaan orang ramai terhadap tadbir urus. Kerajaan telah menjalankan pelbagai usaha untuk meningkatkan kepercayaan semua pihak melalui pemantapan sistem tadbir urus sektor awam.
公共部门治理体系存在的种种问题,造成了公众对治理失去信心的局面。 政府采取多种措施,通过加强公共部门治理体系来增加各方信任。
ISI 1: Perkhidmatan kaunter kurang memuaskan 柜台服务不太令人满意
HURAIAN:
Pegawai tiada di kaunter, menyusahkan orang ramai yang ingin berurusan.
柜台旁没有工作人员,给想要交易的人带来了困难。
Layanan yang kurang mesra sehingga menimbulkan perasaan tidak puas hati orang ramai.
服务不够热情,让人感到不满意。ISI 2: Tahap kecekapan atau kompetensi kakitangan awam yang lemah 公务员的效率或能力水平薄弱
HURAIAN:
Mengambil masa yang lama menyelesaikan urusan pelanggan.
需要很长时间才能解决客户问题。
Sikap kakitangan sambil lewa dan menangguh kerja.
工作人员态度粗心,耽误工作。Melakukan banyak kesilapan dalam melaksanakan tugas.
在执行任务时犯很多错误。ISI 3: Karenah birokrasi 官僚主义
HURAIAN:
Pengurusan sektor awam yang berperingkat-peringkat.
阶段性公共部门管理。
Prosedur kerja yang kompleks.
工作程序复杂。Lambat membuat keputusan.
做决定很慢。ISI 4: Kurang akauntabiliti 缺乏问责制
HURAIAN:
Kurang bertanggungjawab kepada sesuatu tindakan atau keputusan.
对行动或决定不那么负责。
Tidak bersedia memberikan penjelasan atau justifikasi.
不愿意提供解释或理由。ISI 5: Kurang integriti 缺乏诚信
HURAIAN:
Tidak mematuhi etika kerja.
不遵守职业道德。
Meminta sogokan daripada pelanggan untuk mempercepat sesuatu urusan.
向客户索贿以加快业务发展。Menerima rasuah.
收受贿赂。ISI 6: Layanan tidak mesra pelanggan 客户服务不友好
HURAIAN:
Bersikap sambil lewa, melewat-lewatkan urusan ketika berurusan dengan orang ramai.
与人相处时粗心大意,拖延事情。
Layanan tidak memuaskan.
服务不满意。Pelanggan terpaksa menunggu lama untuk berurusan di pejabat-pejabat kerajaan.
顾客必须等待很长时间才能在政府办公室进行交易。ISI 7: Kekurangan dana 缺乏资金
HURAIAN:
Projek-projek yang dapat menyumbang kepada perkembangan agensi berkenaan sukar dilaksanakan.
能够促进机构发展的项目却很难实施。
Program yang menelan belanja yang besar tidak dapat diteruskan.
花费大量资金的项目无法继续进行。Kos perbelanjaan yang tinggi menyebabkan banyak program penting tergendala atau tidak mampu dilakukan.
高昂的支出成本导致许多重要项目被推迟或无法进行。
ISI 8: Mencegah rasuah, amalan salah guna kuasa, dan penyelewengan 防止腐败、滥用权力和贪污
HURAIAN:
Menubuhkan Jawatankuasa Keutuhan pengurusan bagi mencegah rasuah dan penyelewengan kalangan pegawai awam.
设立管理廉洁委员会,防止公职人员贪污腐败。
Tindakan yang tegas dan mengenakan hukuman setimpal.
ISI 9: Mengurangkan karenah birokrasi
HURAIAN:
Menubuhkan satu pasukan petugas pada setiap peringkat kementerian untuk mengurangkan karenah birokrasi.
在每个部委设立一个工作组,以减少官僚主义。
Menubuhkan pasukan petugas bagi meningkatkan sistem penyampaian perkhidmatan awam.
成立完善公共服务体系专项工作组。
Penggunaan teknologi moden.
利用现代技术。ISI 10: Memantapkan nilai dan etika 强化价值观和道德
HURAIAN:
Mewujudkan persekitaran yang dapat menghasilkan budaya kerja yang cemerlang.
创造一个可以产生优秀工作文化的环境。
Meningkatkan nilai-nilai murni dalam organisasi.
提高组织中的道德价值观。Membudayakan etika kerja yang positif.
ISI 11: Pelan Integriti Nasional 国家诚信计划
HURAIAN:
Peningkatan kecekapan sistem penyampaian perkhidmatan awam.
提高公共服务提供体系的效率。
Bertumpu kepada pengukuhan prinsip ketelusan, akauntabiliti, dan tadbir urus yang terbaik.
ISI 12: Pengurusan kewangan secara berhemah 审慎的财务管理
HURAIAN:
Melaksanakan Dasar Pengurangan Beban Perbelanjaan.
实施减少开支的政策。
Mengukuhkan kewangan kerajaan dan mengawal inflasi negara.
加强政府财政并控制国家通货膨胀。Asas-asas ekonomi dikukuhkan dengan penggunaan sumber-sumber sedia ada.
利用现有资源可以加强经济基础。Kadar hutang awam dikurangkan dan imbangan pembayaran dikaji semula.
ISI 13: Pemantauan prestasi 性能监控
HURAIAN:
Setiap agensi mempunyai Pelan Strategik dan rangka pengurusan prestasi bagi memantau dan menilai pencapaian agensi.
每个机构都有战略计划和绩效管理框架来监控和评估机构的成就。
Setiap agensi perlu mendokumenkan Pelan Strategik mengikut jangka masa panjang, sederhana, dan pendek.
每个机构都需要根据长期、中期和短期制定战略计划。Semakan prestasi pekerja dan keseluruhan agensi tersebut dibuat pada setiap tahun supaya prestasi setiap pihak dapat diselia dan ditambah baik.
ISI 14: Menggunakan kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi 使用信息和通信技术设施
HURAIAN:
Memodenkan sistem pentadbiran kerajaan menerusi penubuhan Unit Pemodenan Tadbiran Awam.
通过设立公共行政现代化部门,实现政府管理体系现代化。
Mengurangkan karenah birokrasi.
减少官僚主义。Memantapkan pengurusan kerajaan.
ISI 15: Meningkatkan kompetensi kakitangan awam 提高公务员素质
HURAIAN:
Meningkatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran.
提高知识和技能。
Meningkatkan latihan dan kursus pembangunan kompetensi.
KESIMPULAN结尾:
Kesimpulannya, tadbir urus yang baik perlu dilaksanakan secara berkesan dan menyeluruh bagi merealisasikan amalan tanggungjawab sosial kepada rakyat. Amalan tadbir urus terbaik akan memudahkan pembangunan negara.
总之,善治需要有效、全面地实施,以实现对人民的社会责任的实践。 最佳治理实践将促进国家的发展。
Isi / Idea 在PDF里面,可以点击下面的网址哦!
考试题目和解答思路:
PENGAJIAN AM - ESEI PANJANG - Google Drive
***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!
***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!
***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!
重要的事情说三次!!!