SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN ESEI PENGAJIAN AM POPULAR 90

大家好,这是 Pengajian Am 的 Contoh Esei Panjang,仅供参考哦!

作文题目:

Dalam meningkatkan mutu perkhidmatan awam, pelbagai inisiatif telah diambil oleh kerajaan. Jelaskan.

在提高公共服务质量方面,政府采取了多种举措。 解释。

PENGENALAN开头:

Perkhidmatan awam merupakan salah satu peranan kerajaan dalam memberi kemudahan kepada setiap rakyat. Pelbagai kementerian dan jabatan terlibat dalam memberikan perkhidmatan yang baik dan berkesan. Oleh itu, dalam merealisasikan hal ini kerajaan telah mengadakan pelbagai transformasi dalam perkhidmatan awam.

公共服务是政府为每个公民提供设施的职责之一。 各部委和部门参与提供良好和有效的服务。 因此,为了实现这一目标,政府在公共服务方面进行了各种变革。

INISIATIF MENINGKATKAN MUTU PERKHIDMATAN AWAM 提高公共服务质量的举措:

ISI 1: Meningkatkan potensi 增加效力

HURAIAN:

Melahirkan penjawat awam berdaya saing dan berilmu.

培养有竞争力、知识渊博的公务员。

Penjawat awam yang lebih mahir dan kompeten dalam bidang tugas mereka.

在其工作领域具有更高技能和能力的公务员。

ISI 2: Merekayasa atau Menambah baik organisasi 设计或改进组织

HURAIAN:

Organisasi lebih dinamik, fleksibel, atau maju.

组织更具活力、更灵活或更先进。

Menambah baik sistem , strategi, kepimpinan, dan struktur organisasi.

改进系统、战略、领导力和组织结构。

ISI 3: Mengutamakan pelanggan 把客户放在第一位

HURAIAN:

Menitik beratkan pemantapan kecekapan dan keberkesanan penyampaian perkhidmatan awam.

强调加强公共服务提供的效率和有效性。

Perkhidmatan berasaskan pelanggan dan responsif.

以客户为导向、反应灵敏的服务。

ISI 4: Membudayakan nilai murni 培养纯粹的价值观

HURAIAN:

Penerapan nilai murni pada kakitangan awam supaya lebih berintegriti.

把纯粹的价值观运用到公务员身上,让他们更有诚信。

Mematuhi kod tingkah laku yang menjadi garis panduan dalam menyelesaikan sesuatu tugasan.

遵守作为完成任务指南的行为准则。

Memahami tanggungjawab dan nilai merupakan satu set pegangan yang membentuk sikap dan perlakuan individu.

理解责任和价值是塑造个人态度和行为的一套信念。

ISI 5: Memperluaskan jaringan kerja atau profesionalisme 扩大工作网络或专业水平

HURAIAN:

Kolaborasi dengan negara luar (intra organisasi).

与国外的合作(组织内)。

Dalam organisasi (interorganisasi).

组织内(组织间)。

ISI 6: Meningkatkan penggunaan atau penguasaan ICT 提高信息通信技术的使用或掌握

HURAIAN:

Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dapat menjadikan kerja lebih cekap atau menjimatkan masa urusan atau mengurangkan karenah birokrasi.

使用信息和通信技术可以提高工作效率或节省业务时间或减少官僚作风。

Dapat mengurangkan kesilapan manusia.

可以减少人为错误。

Meningkatkan kepuasan pelanggan.

提高客户满意度。

ISI 7: Menambah baik kebajikan penjawat awam 改善公务员福利

HURAIAN:

Memberi ganjaran dan pengiktirafan kepada mereka yang cemerlang dalam perkhidmatan.

对服务出色的人员给予奖励和认可。

Menyediakan kemudahan kesihatan kepada kakitangan.

为员工提供卫生设施。

Menambah peluang kenaikan pangkat.

增加晋升机会。

KESIMPULAN结尾:

Kesimpulannya, transformasi dalam perkhidmatan awam penting agar negara lebih berdaya saing.

总之,公共服务转型对于提高国家竞争力非常重要。

Kombinasi Jawapan : 5 + 0

Inisiatif meningkatkan mutu perkhidmatan awam

Isi / Idea 在PDF里面,可以点击下面的网址哦!

考试题目和解答思路:

PENGAJIAN AM - ESEI PANJANG - Google Drive

 好了,今天的blog到这里结束了,蟹蟹大家能够看完!


💕大家有什么问题可以留言告诉我,有时间我会回复的💕

***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!

***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!

***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!

重要的事情说三次!!!

此博客中的热门博文

PERAKAUNAN SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN STPM 2023 SEM 1 / PENGGAL 1

PERAKAUNAN SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN STPM 2022 SEM 1 / PENGGAL 1

PERAKAUNAN SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN STPM 2021 SEM 1 / PENGGAL 1