SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN ESEI PENGAJIAN AM POPULAR 100

大家好,这是 Pengajian Am 的 Contoh Esei Panjang,仅供参考哦!

作文题目:

Pengguna sering berhadapan dengan masalah apabila menggunakan perkhidmatan teksi. Situasi ini menyebabkan pengguna memilih perkkhidmatan e-hailing seperti Uber dan GrabCar.

用户在使用出租车服务时经常遇到问题。 这种情况导致用户选择Uber和GrabCar等电子叫车服务。

PENGENALAN开头:

Pengangkutan awam atau transit awam merangkumi segala sistem pengangkutan awam yang membolehkan pengguna bergerak tanpa menggunakan kenderaan sendiri. Pengangkutan awam menawarkan perkhidmatan berjadual dalam laluan tetap tanpa tempahan yang melibatkan laluan darat, bawah tanah, udara dan laut. Kebanyakan penumpang transit bergerak dalam lingkungan kawasan tempatan di antara rumah mereka dengan tempat kerja, pusat beli belah, atau institusi pendidikan.

公共交通或公共交通包括所有允许用户在不使用自己车辆的情况下移动的公共交通系统。 公共交通提供固定路线的定时服务,无需预约,涉及陆地、地下、空中和海上路线。 大多数过境旅客都会在当地区域内往返于家和工作场所、购物中心或教育机构之间。

MASALAH YANG SERING DIHADAPI OLEH PENGGUNA APABILA MENGGUNAKAN PERKHIDMATAN TEKSI 用户在使用出租车服务时经常遇到的问题:

ISI 1: Harga kos teksi agak mahal 出租车相当贵

HURAIAN:

Perkara ini disebabkan oleh tambang untuk penumpang teksi dianggap sebagai mahal, terutamanya bagi mereka yang berpendapatan rendah ini akan menghalang mereka daripada menggunakan sistem transit dengan lebih kerap.

这是因为出租车乘客的票价被认为是昂贵的,特别是对于那些低收入的人来说,这将阻止他们更频繁地使用交通系统。

Keadaan ini mengakibatkan bilangan pengguna transit awam yang agak kecil dan tidak lengkap terutamanya aliran ringan.

这种情况导致公共交通用户数量相对较少且不完整,尤其是交通流量较少。

Tamsilnya, kebanyakan pekerja menggunakan perkhidmatan teksi hanya apabila terdesak atau hanya untuk ke pejabat.

显然,大多数员工仅在绝望或只是去办公室时才使用出租车服务。

Jadi, pihak kerajaan harus menangani krisis besar ini kalau mereka berharap setiap pengguna Malaysia berpusu-pusu ke perkhidmatan teksi ini.

因此,如果政府希望每个马来西亚用户都涌向这项出租车服务,就应该应对这一重大危机。

ISI 2: Amalan pengurusannya dengan tidak cekap 低效的管理实践

HURAIAN:

Bahan perbincangan ini membuktikan bahawa pengguna sering dihadapi masalah berkaitan dengan sistem perkhidmatan teksi terutamanya tidak boleh diharap dari segi ketepatan waktu operasinya.

该讨论材料证明,用户经常面临与出租车服务系统相关的问题,特别是当其运营的准时性无法依赖时。

Kelewatan dan pembatalan perjalanan tanpa diberitahu kepada penumpang.

在未通知乘客的情况下延误和取消旅行。

Hal ini akan menyebabkan penumpang terpaksa menunggu dalam tempoh masa yang lama atau tergesa-gesa mengejar masa semasa menggunakan perkhidmatan teksi.

这将导致乘客在使用出租车服务时不得不长时间等待或急于赶上。

Bukan itu sahaja, tidak mempunyai jadual perjalanan atau jadual perjalanan yang telah luput tarikh kuat kuasa juga mengakibatkan penumpang tidak boleh mengemas kini dan membuat belanjawan bagi masa menunggu.

不仅如此,没有行程或行程过期也会导致乘客无法更新和预算等待时间。

Justeru, pengguna berasa kecewa melihat kegagalan perkhidmatan teksi mematuhi jadual perjalanan malah pada masa yang sama kegagalan untuk menjaga kualiti perkhidmatan pengangkutan awam turut dirasai.

因此,用户对出租车服务未能遵守行程感到失望,同时也感到公共交通服务质量未能保持。

PUNCA PENGGUNA MEMILIH PERKHIDMATAN E-HAILING 用户选择网约车服务的理由:

ISI 3: Bersih dan selesa 干净舒适

HURAIAN:

Topik perbincangan ini berkaitan dengan berbanding dengan teksi yang ada yang berusia lebih 10 tahun, kenderaan yang digunakan Uber dan GrabCar lebih selesa dan bersih.

本次讨论的主题是,与已有10年以上车龄的出租车相比,UberGrabCar使用的车辆更加舒适和清洁。

Keadaan ini memandangkan kereta dijaga sangat baik dan syarikat itu aplikasi menetapkan tahun kenderaan tidak boleh melebihi lima tahun.

这是因为该车保养得很好,而且该公司的申请规定车龄不超过五年。

Daripada penerangan di atas, jelaslah bahawa pengguna akan memilih e-hailing untuk mendapatkan rehat yang singkat dalam suasana dengan selesa dan kemas.

从上面的描述可以看出,用户会选择网约车来在舒适整洁的氛围中短暂休息。

ISI 4: Tawaran promosi menarik 极具吸引力的促销优惠

HURAIAN:

Hal ini sering diperkatakan kerana kadang kala Uber dan GrabCar akan menawarkan promosi untuk menarik lebih banyak pelanggan menanggil dan menunggang kenderaannya. 

人们经常这么说,因为有时 UberGrabCar 会提供促销活动,以吸引更多客户打电话并乘坐他们的车辆。

Bukti yang paling jelas merupakan GrabCar dapat menawarkan tambah serendah RM 1 bagi 5 km pertama. 

最明显的证据是,GrabCar 可以为前 5 公里提供低至 RM1 的额外费用。

Bukan itu sahaja, jika pengguna mempromosikan kepada kawannya bagi menggunakan aplikasi ini boleh mendapatkan rebat tertentu seperti yang membolehkan mereka menggunakan servis secara percuma.

不仅如此,如果用户向朋友推荐使用此应用程序,他们可以获得一定的回扣,从而可以免费使用该服务。

Pendek kata, tawaran promosi yang sesuai akan menambahkan aliran penumpang bagi memilih perkhidmatan ini dalam kalangan kehidupan kita.

总之,合适的促销优惠会增加我们生活中选择这项服务的客流量。

ISI 5: Harga yang berpatutan 可接受的价格

HURAIAN:

Bahan perbincangan ini terjadi kerana wujud segelintir pemandu teksi tidak mahu menggunakan meter dengan alasan jalan sesak supaya menipu pengguna dengan menggunakan tuala bagi melindungi kiraan tambang yang mahal.

之所以出现这个话题,是因为有一些出租车司机以道路拥堵为由,不愿意打表,所以用毛巾来保护昂贵的车费来欺骗用户。

Impaknya, caj tambang e-hailing tidak boleh ditipu kerana menggunakan aplikasi yang wajib diakses pemandu dan pelanggan.

其影响是,电子召车费用不能因为使用必须由司机和客户访问的应用程序而被欺骗。

Misalnya, jika pengguna ditipu oleh e-hailing, dia boleh pergi aplikasi dan melaporkan kepadanya tetapi teksi tidak boleh melakukan perkara seperti ini.

例如,如果用户被网约车欺骗,他可以去应用程序举报,但出租车就不能做这种事情。

Ringkasnya, e-hailing dapat mengelakkan konflik seperti kes menipu pengguna dan membuatkan pengguna lebih suka memilih perkhidmatan e-hailing

总之,网约车可以避免欺骗用户等冲突,让用户更愿意选择网约车服务。

KESIMPULAN结尾:

Kesimpulannya, semua pihak berkuasa hendak bekerjasama dan bertanggungjawab untuk membangunkan pengangkutan awam seperti teksi agar meningkatkan imej negara kita. Dengan ini, diharapkan negara Malaysia akan menjadi cemerlang, gemilang, dan terbilang.

总之,有关部门希望共同努力,负责发展出租车等公共交通,以改善我国的形象。 借此,希望马来西亚的国家变得优秀、辉煌、卓越。

Kombinasi Jawapan : 3 + 2 / 2 + 3

Masalah yang sering dihadapi oleh pengguna apabila menggunakan perkhidmatan teksi + Punca pengguna memilih perkhidmatan e-hailing

Isi / Idea 在PDF里面,可以点击下面的网址哦!

考试题目和解答思路:

PENGAJIAN AM - ESEI PANJANG - Google Drive

 好了,今天的blog到这里结束了,蟹蟹大家能够看完!



💕大家有什么问题可以留言告诉我,有时间我会回复的💕

***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!

***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!

***建议大家订阅我,这样可以第一时间收到通知,大家放心,是免费的!

重要的事情说三次!!!

此博客中的热门博文

PERAKAUNAN SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN STPM 2023 SEM 1 / PENGGAL 1

PERAKAUNAN SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN STPM 2022 SEM 1 / PENGGAL 1

PERAKAUNAN SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN STPM 2021 SEM 1 / PENGGAL 1